Monday 7 January 2013

MENCARI PERSEFAHAMAN



dalam setiap perhubungan (tak kira la percintaan, persahabatan, kekeluargaan) kita seharusnya mempunyai persefahaman di antara satu sama lain..andai tiada persefahaman, rapuhlah hubungan yang telah dibina..dalam percintaan, persefahaman harus dicari antara pasangan demi menjaga perhubungan agar matlamat cinta sebenar tercapai..okay, dah puas intro, sekarang ni saya nak bagi sedikit tips bagaimana untuk mencari persefahaman dalam hubungan..


tips 1: murah dengan pujian

eh, tak kan memanjang je nak puji?? bukan macam tu sayang-sayangku..apa salahnya sekali sekala korang beri pujian sikit pada pasangan korang sampai kembang-kembang segala2nya kat si dia tu..contohnya , "eh cantiknya awak hari ni" , "sedapnya masakan awak ni", "comelnya mata awak"..tak susahkan? xpakai duit pun..bukannya nak suruh keluar duit untuk memuji..tapi, yang penting biarla ikhlas dari hati..jangan menipu untuk sedapkan hati sidia, last2 korang yang kena tanggung dosa menipu si dia plak..kan susah tu..hehe..:)


tips 2: murah dengan khidmat

tak salah rasanya kalau korang korbankan sedikit masa untuk memberi khidmat kepada si dia..kata sayang kan, so tak kan tak boleh nak berkorban sikit..kalau si dia minta tolong, korang janganla berdalih-dalih pula..percayala, kalau korang rajin tolong si dia, akan bertambah berbunga-bunga & sayangla si dia terhadap korang..tak percaya, try la!  :) 


tips 3: mencari kebaikan

jangan asyik mencari salah si dia saje..(tapi kalau dah salah nak buat macamane kan) ..sentiasa la mencari kebaikan si dia..tak kan disebabkan salah yang sedikit terus korang lupa akan segala kebaikan yang telah si dia lakukan pada korang..kadang-kadang korang perlu juga untuk menilai diri sendiri daripada perspektif pasangan korang..muhasabah diri okay..


tips 4: cari masa berkomunikasi, berbual dan bergurau senda

janganla korang terlalu straight dengan si dia..bukannya nak suruh korang kona-kona sangat..memadaila dengan korang ada masa santai dengan si dia..berguraula dengan menyakat si dia..bila si dia tersenyum dengan usikan korang, kan sweeeeetttttt sgt tuh!alolololo, time ni saya terbayang detik2 si cinta hati saya menyakat saya..tengok, sampai bila-bila pasti si dia akan berpikir beribu-ribu kali untuk tinggalkan korang tau..hahaha..kalau ada masalah, bawa-bawa lah berbincang..untuk apa korang bersama si dia?pastinya bukan untuk suka-suka, sebaliknya adalah untuk dijadikan teman suka dan duka seumur hidup kan..so, berkongsi la dengan si dia..kot-kot boleh ringan beban yang dah menyenak kan kepala korang tu..


tips 5: berfikiran terbuka

daripada korang open itu, open ini (yang tak sepatutnya) kat si dia tu, lebih baik korang open minded sikit ngan si  dia..salah satunya, boleh terima teguran daripada si dia..tak dinafikan, kadang-kadang sifat ego yang ada dalam diri kita ni menyebabkan kita susah untuk terima teguran dan pendapat daripada orang lain..ermmmm, susah juga kan macam tu..tryla, mana la tau bila da baca tips ni, korang boleh ubah sikap ego tu..nanti takut si dia tak tahan, dilarinya kat orang lain, gigit jari gigit kuku jela korang ye..hehe.. ;)


tips 6: tidak mengejar kebendaan semata-mata

ha, yang ni paling penting dalam setiap perhubungan..tak kan korang nak terkejar-kejarkan harta benda si dia kan..time si dia kaya, boleh la..abis tu kalau si dia da kayap camana pula?korang nak angkat kaki tinggalkan si dia ke?huh, tak patut, tak patut..(sambil geleng-geleng kepala) ..memang tak patut baq hang! tak salah kan kita terima diri si dia seadanya..rezeki tu datang daripada Allah..kalau la si dia tu berharta, syukurla dengan segala nikmat yang dah ada tu ye..jika tidak, bersederhanalah dengan apa yang ada.. :)


tips 6: sentiasa bermaafan sebelum tidur

tips yang ni memang saya dah amalkan dengan si cinta hati saya..memang berkesan!rasa tenang je bila sudah saling bermaafan sebelum tidur..lena je tidur sampai ke pagi (tu yang liat sangat nak bangun pagi!)..cuba kalau bergaduh, then terus tidur tanpa bermaafan, confirm tak lena..!kejap-kejap terjaga, then mula la gelabah cari phone nak contact si dia semula..bila da minta maaf, baru lena..lagipun tak salah kita saling bermaafan kan..kan tak elok bermasam-masam muka..buatnya tak sempat nak minta maaf macamana???? so, selesaikan masalah hari ini pada hari ini juga okay.. :)


tips 7: sentiasa berterus terang

berterus terang sangat-sangat la penting dalam sesuatu hubungan..diingatkan, SANGAT PENTING! kenapa???yelah, kalau korang diam je apa yang korang tak puas hati, boleh ke si dia tahu apa yang korang rasa? oh, melainkan kalau si dia tu boleh dengar setiap jeritan-jeritan hati korang (power tu,,aku pun nak)..selain daripada korang rasa lega sebab segala-galanya telah terluah, korang juga dapat menyedarkan si dia apa yang korang tak suka..ha, kan senang berterus terang..bukan susah pun..:)


tips 8: tujuh kali puji, satu kali teguran

haa ni apa pula ni?? alaaa korang, yang tu la..yang tu..alaaaaa,, yang tu laaaa...tak kan tak tahu kot..yang tuu....haaa,, yang tu la...hehehe..mesti ada yang maki jap lagi ni..sori sayang-sayangku..gurau je..okay meh nak bagi contoh;

1)"sayang, awak cantik la"
2) "sayang, awak comel la"
3) "sayang manjanya awak ni..geram!"
4) "mancungnya hidung awak ni..macam artis hindustan peberet saya"
5) "sayang, awak la cinta saya yang pertama boleh memahami saya"
6)"anak kita nanti mesti comel ikut rupa awak kan..eeeee,,tak sabarnya!"
7) "bertuahnya saya dapat awak ni sayang.."

''
''
''
''
1) "awak, boleh tak tutup aurat?bukan untuk saya je, untuk kebaikan diri awak dan lelaki-lelaki yang masih menanggung segala apa yang awak buat juga.."  :P

hehehe..mudah kan?

okay, saya ucapkan GOOD LUCK untuk korang semua dalam mencari persefahaman dan keserasian bersama si dia ye...jangan berhenti berharap dan berputus asa! insyaAllah, kalau dah jodoh tak kemana..betul tak, betul tak?? hehe..:)





No comments:

Post a Comment